Vanzelf logo

Je energiecontract regelen onder het verhuizen

Bij verhuizen komt meer kijken dan alleen dozen inpakken. Eén van de dingen waar je bijvoorbeeld ook aan moet denken is het regelen van je energiecontract.
energiecontract verhuizen

Waar je daarbij op moet letten, hangt een beetje af van jouw situatie en wensen. We hebben de meest voorkomende vragen en situaties bij verhuizen van energie voor je op een rijtje gezet. Je moet natuurlijk al heel wat regelen tijdens je verhuizing. Na het lezen van deze blog hoef jij je in ieder geval niet meer druk te maken over je energiecontract bij het verhuizen

Wanneer moet ik mijn energie aanvragen bij een verhuizing?

Het is handig om zo snel mogelijk aan je energieleverancier te melden dat je gaat verhuizen. Dit kun je al vanaf 3 maanden van te voren doen tot uiterlijk 2 weken voordat je daadwerkelijk verhuist.

Bij de meeste energieleveranciers kunnen verhuizingen online gemeld worden, of je belt met de klantenservice.

Wie van de verhuizing gebruik wil maken om van energieleverancier te veranderen, moet rekening houden met een opzegtermijn van 30 dagen. Later in de blog komen we terug op hoe het werkt wanneer je al een lopend contract hebt.

Heb je een andere energieleverancier voor elektriciteit dan voor gas? Vergeet dan niet met beide leveranciers contact op te nemen als je gaat verhuizen.

Ik kan bij het verhuizen mijn energiecontract dus gewoon meenemen?

Het contract dat je met je huidige energieleverancier hebt, staat op naam en is niet gebonden aan een adres. Een energiecontract eindigt dus niet bij een verhuizing, maar verhuist met je mee.

Om een inschatting te kunnen maken van jouw energiekosten in het nieuwe huis kijkt de leverancier naar het gemiddelde verbruik over de afgelopen drie jaar in deze woning. Het voorschotbedrag van jouw nieuwe woning is dus eigenlijk gebaseerd op het energieverbruik van de vorige bewoners.

Dit voorschotbedrag zou veel lager of hoger kunnen uitvallen dan in je vorige huis. Het verhogen van dit voorschot is geen probleem maar verlagen van dit bedrag is niet altijd mogelijk. Je kunt hier altijd contact over opnemen met je energieleverancier.

Hoe werkt het als ik een nieuw energiecontract wil in mijn nieuwe woning?

Als je verhuist en kiest voor een andere energieleverancier in je nieuwe huis, maakt je huidige energieleverancier een eindafrekening. Daarvoor zijn de laatste meterstanden nodig.

Bij een slimme meter hoef je daar zelf niet over na te denken want deze geeft de meterstanden automatisch door. Als je geen slimme meter hebt, schrijf dan op de dag van de verhuizing de meterstanden voor elektriciteit en gas op van je oude huis.

Deze meterstanden moet je binnen 15 dagen na de verhuizing doorgeven aan de desbetreffende energieleverancier, dat kan online of telefonisch. Als je dit vergeet te doen maakt de energieleverancier een schatting voor de eindafrekening.

De eindafrekening ontvang je op je nieuwe adres, dus vergeet niet om dit adres door te geven aan je energieleverancier. Neem ook de meterstanden in je nieuwe huis op en geef deze door aan je nieuwe energieleverancier.

Wat als ik een nieuw energiecontract wil in mijn nieuwe woning, maar mijn oude contract nog niet is afgelopen – Hoe voorkom ik een opzegboete?

Energieleveranciers kunnen een boete geven omdat je door je verhuizing je contract vroegtijdig opzegt. De hoogte van zo’n boete is afhankelijk van de afspraken die daarover zijn vastgelegd in het contract met je huidige leverancier en hangen vaak af van de resterende looptijd van je contract. Het wettelijk maximum ligt op €125,- per product (bijvoorbeeld gas of stroom).

In sommige gevallen neemt je nieuwe energieleverancier de kosten voor deze boete op zich.

Is het mogelijk om tijdelijk op twee adressen stroom te ontvangen?

Stel dat je al gaat verhuizen voordat je oude huis is verkocht of dat de sleuteloverdracht al achter de rug is maar je eerst nog wilt klussen of schoonmaken in je nieuwe huis. Dan moet je een energiecontract afsluiten voor je nieuwe woning terwijl je oude woning ook nog voor stroom voorzien moet worden. Is het dus mogelijk om met 1 energiecontract 2 huizen van gas en stroom te voorzien tijdens het verhuizen? Dat is zeker mogelijk. Er zijn verschillende opties om te zorgen dat je in geen van de twee huizen zonder stroom komt te zitten.

De meeste energieleveranciers bieden de mogelijkheid om op één energiecontract tijdelijk twee leveringsadressen te hebben staan. Voor beide woningen gelden dan dezelfde tarieven en voorwaarden. Je kunt deze optie voor een tijdelijk contract zowel aanvragen bij je huidige leverancier als je deze meeneemt naar het volgende adres, maar je kunt deze constructie ook aanvragen bij je nieuwe energieleverancier als je huidige contract al afloopt.

Wie sowieso al over gaat stappen van energieleverancier kan er ook voor kiezen om het nieuwe contract al in te laten gaan voor het nieuwe huis en het oude contract nog even te laten lopen voor het oude. Dit is vooral aantrekkelijk als je voor het oude huis een energiecontract voor onbepaalde tijd hebt. Tijdens het verhuizen kan je dus je stroom leveren aan 2 adressen met 1 energiecontract en je kan meerdere energiecontracten afsluiten.

Hoe zit dat als ik naar een regio verhuis met een andere netbeheerder?

Verhuis je naar een nieuwe woning in een andere woonplaats? Dan zou het kunnen dat je een nieuwe netbeheerder krijgt. Een netbeheerder kun je niet zelf kiezen. Voor energieleveranciers maakt het ook niet uit wie je netbeheerder is.

Het is wel handig om op te zoeken wie je nieuwe netbeheerder wordt. Je kunt via hen bijvoorbeeld een slimme meter aanvragen voor je nieuwe woning mocht die nog niet aanwezig zijn.

Moet ik als klant van Vanzelf doorgeven dat ik verhuis?

Wanneer je de verhuizing aan ons doorgeeft zullen wij ervoor zorgen dat jouw contract wordt overgezet. Op het moment dat jouw contract bijna afloopt zullen wij weer voor je op zoek gaan naar een nieuwe overeenkomst. We zullen altijd nagaan of er iets is veranderd in je woonsituatie of energiewensen. Bijvoorbeeld wanneer je in de nieuwe woning gebruik maakt van zonnepanelen.

Ga je verhuizen of zijn je energiewensen veranderd? Als je het ons laat weten, zorgen wij ervoor dat alles (Vanzelf) geregeld wordt en dat het budget van je energie tijdens het verhuizen niet verhoogd hoeft te worden.

verhuizen energiecontract

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.