Vanzelf logo

Wat is een slimme meter?

Vanaf deze zomer is het toonfrequentsignaal voor tariefschakeling in ons land verleden tijd. Het wát, vraag je? Het toonfrequentsignaal voor tariefschakeling. Dat is het signaal dat op vaste tijden via het stroomnet verstuurd wordt en er onder meer voor zorgt dat energiemeters tussen dag- en nachttarief schakelen.
slimme meter

Nu het energienet steeds verder digitaliseert en de meeste energiemeters – de zogenaamde slimme meters – een ingebouwde klok hebben, is het signaal steeds minder nodig. Daarom is besloten het verouderde systeem niet te vervangen. Per 1 juli 2021 stoppen alle netbeheerders in ons land met het uitzenden van het toonfrequentsignaal, dat ook wel het TF-signaal genoemd wordt.

Hoe werkt dat toonfrequentsignaal precies?

Toonfrequentbesturing is een systeem dat signalen zendt zonder dat daarvoor een aparte infrastructuur hoeft te worden aangelegd en onderhouden. Het signaal met één vaste frequentie wordt gebruikt om apparaten die aan het stroomnet verbonden zijn te schakelen. Naast het dubbeltarief wordt het TF-signaal bijvoorbeeld ook gebruikt voor het in- en uitschakelen van boilers, portiekverlichting en voor openbare verlichting.

 

Wat gaat er precies gebeuren per 1 juli?

Door het uitzetten van het toonfrequentsignaal zullen traditionele en niet-slimme digitale meters niet meer schakelen tussen de twee tarieven. Zodra het signaal overal is uitgeschakeld, kun je alleen nog gebruikmaken van het dubbeltarief als je een slimme meter hebt. Die digitale energiemeters schakelen zelf tussen dag- en nachttarief zonder dat ze daar een extern signaal voor nodig hebben.

 

Dus je gaat meer voor je energie betalen vanaf 1 juli als je geen slimme meter hebt?

Het verschil tussen beide tarieven is tegenwoordig minimaal en bij sommige energieleveranciers zelfs nihil. Toch zal een slimme meter in de toekomst een besparing op je energiekosten kunnen leveren. Omdat je meer inzicht hebt in je verbruik.

 

Wat moet je doen als je nog geen slimme meter hebt?

De afgelopen jaren hebben verschillende netbeheerders het TF-signaal al uitgeschakeld; als het goed is hebben alle huishoudens in die gebieden daarom al een slimme meter aangeboden gekregen.

Heb jij nog geen contact met jouw netbeheerder gehad over een slimme meter? Dan zal dat waarschijnlijk ergens de komende maanden gebeuren. Je kunt voor de zekerheid altijd even contact met je netbeheerder opnemen over wanneer jouw huishouden aan de beurt is.

Als je een boiler hebt die schakelt op het toonfrequentiesignaal dan kan een installateur je helpen met een andere oplossing, zoals een eenvoudig schakelklokje.

 

Wat kost een slimme meter?

Het plaatsen van een slimme meter is gratis op het moment dat jouw huishouden aan de beurt is. Wil je de slimme meter eerder in huis hebben, dan mag de netbeheerder hiervoor een vergoeding vragen.

Voor zowel de oude analoge als de nieuwe slimme meters wordt wel een jaarlijkse meterhuur gerekend die door de Autoriteit Consument & Markt aan een maximum is verbonden.

 

Wat zijn de voordelen van een slimme meter?

  • Meterstanden worden automatisch doorgegeven waardoor er geen meteropnemer meer langs hoeft te komen.
  • Je kunt allerlei energieverbruikmanagers aan de slimme meter koppelen, die je kunnen helpen om energie te besparen.
  • Netbeheerders kunnen dankzij de slimme meters storingen sneller en goedkoper opsporen en verhelpen. En ook onveilige situaties, zoals het illegaal aftappen van stroom, worden eerder opgemerkt.

 

Zitten er ook nadelen aan?

  • De slimme meter verstuurt jouw verbruiksgegevens via een internetverbinding naar de energieleverancier. Dat ligt natuurlijk privacygevoelig, hoewel de netbeheerder de gegevens alleen mag uitlezen op bepaalde momenten en voor duidelijke doeleinden.
  • Er zijn mensen die geloven dat de elektromagnetische straling van de slimme meter negatief effect zou hebben op de gezondheid.

 

Kun je een slimme meter weigeren?

Het is mogelijk om de plaatsing ervan te weigeren. Let wel op dat als je later terugkomt op dit besluit, je de meter zelf moet betalen. Voor de plaatsing van slimme meters voor elektriciteit en gas samen mag jouw netbeheerder maximaal €72,60 vragen. Zonder gasaansluiting is dit maximaal €67,76.

Als je oude meter is afgekeurd, dus niet meer voldoet aan de wettelijke eisen, zit je sowieso vast aan een digitale meter. Als je bezwaren hebt tegen het automatisch laten uitlezen van je standen, dan kan je dat overigens gewoon uitzetten en alsnog zelf je meterstanden doorgeven.

 

Slimme meter en zonnepanelen

Als je zonnepanelen hebt is een slimme meter nodig voor het terugleveren van stroom. Als je zonnepanelen installeert genereer je eigenlijk je eigen energie en als je die energie niet gebruikt dan wordt die energie doorgezet naar het openbare net. Dit heet teruglevering. Maar als de zonnepanelen te weinig energie genereren voor jouw huis dan krijg je jouw energie van jouw energieleverancier. De teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit mag je op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dit heet de salderingsregeling. Een slimme meter is nodig om bij te houden hoeveel stroom je verbruikt en levert.

 

Nog meer tips over de slimme meter

Hoewel de naam het wellicht wel suggereert wordt je energierekening niet automatisch lager door het gebruik van een slimme meter. Het kan je wel helpen om meer inzicht te krijgen in je energieverbruik en in combinatie met een energieverbruikmanager wordt besparen ook makkelijker.

Vanzelf maakt besparen op je energierekening nóg makkelijker. Wij gaan voor jou op zoek naar de energieovereenkomst die het beste bij jouw voorkeuren past, elk jaar opnieuw. Het enige wat jij hoeft te doen is die voorkeuren eenmalig aan ons doorgeven. Onze klanten besparen zo tot wel €400 per jaar.

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.