Vanzelf logo

Vraag & Antwoord

Wij begrijpen dat je misschien nog vraagtekens hebt, daarom hebben we de meest gestelde vragen gewoon openbaar gemaakt voor je! Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen waar we onze klanten vaak mee helpen.

Je meldt je gratis online aan. Eenmalig. Tijdens je aanmelding geef je jouw adres en energie verbruik door. Dit proces duurt ongeveer 3 minuten.

Wij gaan dan op zoek naar een goede energiedeal voor jou. Jij bepaalt of je ons voorstel een goed aanbod vindt.

Nadat de aanmelding bij je nieuwe leverancier geslaagd is, houden wij in de gaten of er een betere energiedeal voor je in de markt is. Op het moment dat we die tegenkomen, laten we je dat weten via e-mail. Het gaat allemaal Vanzelf.

Gemiddeld besparen onze klanten € 400 per jaar met onze gratis service. Deze berekening is gebaseerd op de huidige Vanzelf klantenbase.

Afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik en een tussentijdse wijziging van het variabel leveringstarief kunnen de jaarkosten hoger of lager uitvallen. Variabele tarieven veranderen over het algemeen 2x per jaar: op 1 januari en 1 juli.

Vanzelf heeft al jarenlang ervaring met energieleveranciers. Zodoende zijn wij altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Dit nemen we mee om ervoor te zorgen dat we jou een gunstige energiedeal kunnen aanbieden.

Prijsvergelijkers gaan ook voor je op zoek naar de gunstigste energiedeals maar vervolgens moet je die zelf met elkaar vergelijken. Bij ons hoeft dat niet. Nadat je jouw gegevens en voorkeuren aan ons hebt doorgegeven gaan wij voor je op zoek naar een goede energiedeal. Het enige wat jij daarna nog hoeft te doen is beslissen of je ook daadwerkelijk wilt overstappen. Wij regelen de rest.

Op het moment dat je je overstap laat regelen door Vanzelf, gaan we een langdurige samenwerking met je aan. Dit houdt in dat we steeds weer op zoek gaan naar een goede deal zodra je energiecontract is afgelopen.

Onze dienstverlening kost jou niets. Dat kan omdat wij een vergoeding van € 2,50 per maand krijgen van de energieleverancier waar jij naar overstapt. Die vergoeding is hetzelfde voor alle leveranciers waar we mee samenwerken. We trekken dus geen partijen voor.

Ja. Onze service kost jou niets en je kunt onze samenwerking op elk moment kosteloos opzeggen. Wij zorgen er bovendien voor dat je bij een overstap nooit een boete betaalt doordat we rekening houden met de overstaptermijn bij je huidige leverancier.

Wij krijgen € 2,50 per maand van de energieleverancier waar jij naar overstapt. Deze vergoeding is gelijk voor alle leveranciers waar we mee samenwerken, we trekken dus geen partijen voor.

2 van de 3 huishoudens stappen nooit over op een andere energieleverancier. Logisch, want wie heeft er nou zin om over energiezaken na te denken?

Een nieuw energiecontract kan jou echter wel geld opleveren. De meeste mensen hebben zich namelijk ooit aangesloten bij hun huidige energieleverancier met een contract voor bepaalde tijd. Binnen de looptijd van dit contract betaal je een vaste prijs voor je energie. Wanneer dit contract echter afloopt en je zelf geen actie onderneemt, wordt dit contract stilzwijgend omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd met een variabel tarief.

Wij houden voor jou de looptijd van je contract in de gaten en zorgen dat je voortaan altijd aangesloten bent met het beste energiecontract op basis van jouw voorwaarden.

Dat is natuurlijk geen probleem. Als je je bij ons aanmeldt, geef je jouw voorkeuren door en groene energie is vanzelfsprekend een van de opties. Wij speuren dan voortaan de energiemarkt voor je af naar een goede groene energiedeal voor jou.

Wat is groene stroom precies en hoe milieuvriendelijk is groene energie eigenlijk?

Groene stroom is ‘normale’ elektriciteit die op een milieuvriendelijke manier wordt opgewekt. De bekendste voorbeelden hiervan zijn zonne- en windenergie, maar er wordt ook energie opgewekt met waterkracht. Een belangrijk onderscheid met ‘grijze’ stroom is dat het opwekproces niet vervuilend is en de omgeving niet wordt aangetast. Wil je meer weten over groene stroom lees dan ook onze blog hierover.

Goed om te weten dat niet alle groene stroom ook écht groen is. Sommige stroom is alleen op papier groen; sjoemelstroom. Daarom moet je goed opletten welk product je koopt. Met de Groene Stroom checker* van het Klimaatbureau HIER opgewekt controleer je heel snel de herkomst van jouw groene stroom. Het groene aanbod wat je bij ons kunt vinden hebben wij altijd getoetst via het Klimaatbureau.

Als er een verandering plaatsvindt in jouw energieverbruik, dan kun je ons het beste een mailtje sturen. Als je het ons laat weten via administratie@vanzelf.nl, helpen we je graag verder.

Je kunt onze samenwerking op elk moment kosteloos beëindigen. De overeenkomst met jouw energieleverancier loopt op dat moment wel nog tot einde contractdatum door. Daarna gaat het niet meer vanzelf.

Opzeggen doe je door een e-mail te sturen naar: opzeggingen@vanzelf.nl.

Jazeker. Wij laten het jou ruim van te voren weten als we een goede deal op basis van jouw voorkeuren hebben gevonden. 

En als je bij nader inzien toch niet blij bent met je nieuwe deal, heb je altijd nog 14 dagen de tijd om een eventuele overstap te annuleren.

Als je een huidig contract hebt kun je je ook al inschrijven bij ons. Tijdens de inschrijving kun je aangeven of je een vast of doorlopend contract hebt. Wanneer je invult dat je een vast contract hebt vragen we naar de einddatum van jouw huidige contract.

Wanneer je nog in contract zit geven zullen we tegen het einde van jouw contract een aanbod naar je toe sturen. In sommige gevallen is het interessant om toch al eerder over te stappen. Jouw huidige energieleverancier zal dan een opzegvergoeding bij de eindafrekening in rekening brengen. Lees meer over de opzegvergoeding bij “alles over de opzegvergoeding”.

Omdat wij een duurzame relatie nastreven met jou als klant én met de energieleverancier is de opzegvergoeding voor je eigen rekening.

Sommige energieleveranciers hebben een loyaliteitsbonus in het aanbod. Als je een aanbod kiest met een loyaliteitsbonus krijg je dit altijd op het eind van de looptijd van je contract uitgekeerd. Bijvoorbeeld: als je een éénjarig energiecontract afsluit, ontvang je de loyaliteitsbonus na een jaar van de energieleverancier. De loyaliteitsbonus kan op je rekening gestort worden of verrekend worden op je jaarafrekening. Dit is altijd opgenomen in de actievoorwaarden.
Als je wilt overstappen van energieleverancier voordat je contract is afgelopen kan het zijn dat je leverancier een opzegvergoeding in rekening brengt. Een leverancier doet dit omdat zij verwachten dat je voor een vaste periode klant blijft. Als je niet deze hele periode klant blijft dan lopen ze inkomsten mis. Dit is de reden dat zij een opzegvergoeding vragen als je overstapt voordat het contract is afgelopen.

Hoe werkt een opzegvergoeding?
De opzegtermijn van een energiecontract is 30 dagen. Hierbij maakt het niet uit of je een contract voor één, twee of meerdere jaren hebt. Als je besluit om jouw energiecontract te beëindigen kan het voorkomen dat de leverancier een opzegvergoeding in rekening brengt.

Hoe hoog is de opzegvergoeding?
Per 1 juni 2023 heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) recentelijk een nieuwe regeling voorgesteld met betrekking tot de manier waarop opzegvergoedingen voor energie worden berekend en vastgesteld. Als gevolg van deze nieuwe voorschriften zal het beëindigen van een energiecontract gedurende de looptijd aanzienlijk kostbaarder worden.

De wijzigingen houden in dat in plaats van een vastgesteld maximumbedrag gebaseerd op de resterende contractduur, de opzegvergoeding nu wordt vastgesteld aan de hand van de financiële schade die de energieleverancier lijdt bij een contractbreuk.

De bepaling van de financiële schade voor de leverancier zal afhangen van drie belangrijke factoren:
  • De tarieven die momenteel van toepassing zijn in je huidige contract.
  • De huidige energietarieven die de energieleverancier hanteert voor nieuwe klanten met een vergelijkbaar contract.
  • De nog resterende hoeveelheid kilowattuur (kWh) elektriciteit en/of kubieke meter (m3) gas die je naar verwachting zou verbruiken gedurende de resterende contractperiode. Deze hoeveelheid wordt berekend op basis van het geschatte verbruik dat is opgenomen in je contract.

De berekening verloopt volgens de volgende formules:

Opzegvergoeding voor elektriciteit:
(Verschil tussen huidige energietarieven en nieuwe energietarieven) x resterende hoeveelheid kWh = opzegboete

Opzegvergoeding voor gas:
(Verschil tussen huidige gastarieven en nieuwe gastarieven) x resterende hoeveelheid m3 gas = opzegboete

Er zijn enkele uitzonderingen waarin je niet verplicht bent om een opzegvergoeding te betalen:

Als je je contract opzegt binnen 7 dagen voor het einde van de contractduur. Als de energietarieven op het moment van opzeggen hoger zijn dan de tarieven die in je huidige contract staan vermeld. Als de energieleverancier pas na 6 weken na opzegging de opzegvergoeding in rekening brengt.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.